Hoe robuuste technologie de toekomst van buitendiensten beïnvloedt

Door Jerry Huang, Getac’s Senior Director Global Market Development Technologie brengt momenteel een krachtige revolutie teweeg in de buitendienst, die de manier waarop wereldwijd werkzaamheden worden uitgevoerd fundamenteel verandert.

post-image-3

Terwijl traditionele 'pen en papier'-processen steeds meer gedigitaliseerd worden, rusten steeds meer organisaties hun buitendienstteams uit met veelzijdige mobiele apparaten waarmee ze snel essentiële taken kunnen uitvoeren vanaf iedere locatie. Uit een recent onderzoek van Statista blijkt zelfs dat 76 % van de buitendienstleveranciers hun operationele strategieën richten op mobiele apparaten. Daarnaast beschouwt 80 % van de technici en ingenieurs in de buitendienst ze als essentieel voor hun werk. Getac heeft onlangs samen met Statista onderzocht hoe mobiele apparaten worden ingezet om buitendienstwerkzaamheden te stroomlijnen, en waarom een groeiend aantal organisaties bij de keuze van de beste apparaten de voorkeur geeft aan robuuste technologie. Hieronder worden enkele van de belangrijkste bevindingen uiteengezet.

Digitale transformatie van buitendiensten

Door een toename in het gebruik van digitale technologie is ook de productiviteit van buitendienstmedewerkers gestegen. Statista ontdekte dat 75 % van de buitendienstenbedrijven die zijn overgestapt van traditionele, op papier gebaseerde methoden naar het gebruik van digitale mobiliteitstools, een grote productiviteitverbetering hebben waargenomen. Digitalisering heeft de grootste impact op de volgende drie werkterreinen:

1) Locatieonafhankelijke training en ondersteuning op maat

Snelle toegang tot instructiehandleidingen en video’s op locatie, is essentieel om complexe taken in het veld snel en efficiënt uit te voeren. Dit geldt met name voor minder ervaren buitendienstmonteurs en technici die nog in opleiding zijn, of die belangrijke nieuwe vaardigheden op het werk moeten leren.

Door deze digitale informatie via mobiele apparaten aan te bieden, beschikken werknemers altijd over een bron aan kennis zonder dat ze omvangrijke papieren handleidingen nodig hebben of naar kantoor terug hoeven te keren. Indien nodig kan mobiele technologie ook worden gebruikt om werknemers op het terrein te verbinden met externe deskundigen elders in de wereld, die on-site teams bij lastige taken op afstand kunnen begeleiden via spraak/video of zelfs met behulp van augmented reality (AR) en virtual reality (VR). Zo wordt het beheer van de middelen geoptimaliseerd en wordt een veel hoger percentage geslaagde reparaties bij de eerste interventie bereikt.

2) Minder storingen dankzij voorspellend onderhoud

Het gebruik van voorspellende onderhoudsoplossingen kan kostbare storingen en onderbrekingen van de service met wel 70% verminderen en de uptime met 20% verhogen, een win-winsituatie voor elke buitendienstleverancier. Toonaangevende oplossingen zoals het Device Monitoring System (GDMS) van Getac stellen gebruikers in staat deze technologie toe te passen op hun complete netwerk van mobiele veldapparatuur, waardoor potentiële problemen vroegtijdig worden opgemerkt en kostbare ongeplande uitvaltijd wordt voorkomen. Voorspellend onderhoud is ook zinvol voor industrieën zoals de productie en spoorwegen, die afstappen van gepland onderhoud om het gebruik te verbeteren, de kosten te verlagen en de duurzaamheid van zowel systemen als netwerken te beschermen.

3) Locatietracking en personeelsbeheer

Uit onderzoek van Statista blijkt dat 53% van de buitendienstklanten zich gerustgesteld zou voelen als ze de locatie van technici konden traceren terwijl ze wachten op de uitvoering van opdrachten. Het volgen van mobiele apparatuur maakt dit mogelijk en verbetert de transparantie en communicatie tussen de buitendienst, de technici en de klanten. Het heeft bovendien directe operationele voordelen voor de dienstverleners, die de locaties van de technici kunnen controleren en de taken efficiënter kunnen toewijzen, waardoor het aantal mislukte of te late afspraken wordt verminderd. Er is ook een gezondheids- en veiligheidsaspect. Als technici in het veld in de problemen raken, kan mobiele apparatuurtracering dit snel signaleren, waarna ondersteuningsteams onmiddellijk kunnen worden ingezet om, indien nodig, te helpen.

Innovatieve werkmethodes

Het zijn niet alleen de mobiele apparaten zelf die de buitendienst transformeren. Ze stellen organisaties ook in staat om innovatieve digitale technologieën toe te passen, met als gevolg dat belangrijke taken op het terrein totaal anders worden aangepakt.

Meer dan 40 % van de door Statista ondervraagde buitendienstmedewerkers is bijvoorbeeld van mening dat technologieën als AR en VR hun productiviteit met maar liefst 40 % kunnen verbeteren, wanneer ze worden gecombineerd met mobiliteit. Verder denkt 84 % van de buitendienstorganisaties dat AI de komende jaren de grootste bijdrage zal leveren aan het verbeteren van de klantenservice.

De juiste mobiele technologie is cruciaal

Bij het kiezen van de juiste mobiele apparatuur voor werknemers in de buitendienst moeten organisaties rekening houden met een groot aantal factoren. Natuurlijk hebben ze apparaten nodig met krachtige functionaliteit en de nieuwste connectiviteit, zodat ze vanaf elke locatie efficiënt kunnen werken. Maar dat zijn niet de enige prioriteiten. Het meeste veldwerk vindt buiten plaats, in wisselende weersomstandigheden en temperaturen, wat betekent dat de apparaten ook voor een dergelijke omgeving gebouwd moeten zijn. Het werk kan ook zeer fysiek zijn, wat betekent dat apparaten regelmatig vallen, worden omgestoten of hard geraakt worden.

Hoewel veel consumentenapparatuur fantastische functionaliteit en verbindingsmogelijkheden biedt, is deze niet opgewassen tegen de uitdagende omstandigheden waarin buitendienstmonteurs dagelijks werken. Het resultaat is een hoog storingspercentage en hoge onderhoudskosten, wat leidt tot lage totale eigendomskosten (TCO) gedurende de levensduur van het apparaat.

Robuuste apparaten, zoals de Getac ZX10, ZX70 en F110 tablets en de V110 notebook, bieden daarentegen dezelfde krachtige functionaliteit, maar zijn speciaal gebouwd voor de omgevingen waarin buitendienstwerkzaamheden plaatsvinden. Werknemers kunnen ze dus vol vertrouwen overal mee naartoe nemen, wetende dat een regenbui of een druppel niet telkens tot een voortijdige terugkeer naar kantoor zal leiden.

Om deze reden wordt geschat dat 93 % van de leveranciers van buitendiensten in 2025 gebruik zal maken van robuuste apparaten, waardoor zowel de prestaties als de betrouwbaarheid van hun buitendiensten worden geoptimaliseerd.

Ga voor meer informatie over Getac's branchespecifieke computeroplossingen voor buitendiensten naar https://www.getac.com/en

Show More
Back to top button