Artificial Intelligence als collega van het jaar op kantoor en in de landbouw

Het is tijd om een einde te maken aan een wijdverbreide misvatting: Artificiële Intelligentie (AI) is niet zomaar een marketingconcept, maar een zeer concrete tool die vandaag al een merkbaar verschil kan maken in een bedrijf.

post-image-3

Concepten uit de techwereld hebben een enorm potentieel om wijdverspreide modewoorden te worden. Blockchain, big data en artificial intelligence zijn daar allemaal voorbeelden van. En hoewel we ze ijverig gebruiken om een product te legitimeren en als superieur aan te prijzen, kunnen waarschijnlijk maar weinigen adequaat uitleggen wat de termen eigenlijk betekenen.

Vooral AI komt je in allerlei beschrijvingen tegen. Van computers en smartphones tot grote systemen. Maar al te vaak is de term gehuld in een zeker mysterie, en mijn ervaring is dat het zich voor velen manifesteert als een ondefinieerbare, complexe grootheid waarin het moeilijk kan zijn om concrete voordelen en waarde te zien. En dat is jammer. AI is vandaag de dag al een zeer concreet en tastbaar instrument dat in staat is grote taken in een veelheid van industrieën te vervullen.

Het doel is altijd om de precisie en de efficiëntie aan te scherpen, in welke bedrijfstak of in welk bedrijf het instrument ook wordt toegepast. Het is niet de bedoeling werknemers in een kwaad daglicht te stellen of hen overbodig te maken. Integendeel, het moet worden gezien als een digitale collega die de individuele werknemer en het bedrijf wil helpen.

Laat me dit demonstreren met drie voorbeelden uit sectoren waar technologie vandaag al specifieke taken vervult. Ze zijn allemaal afkomstig uit de echte wereld:

AI op kantoor

Het kantoor is één van die plaatsen waar AI werknemers nu al helpt efficiënter te werken. Slechts weinigen zijn zich daar echter van bewust. De inspanningen vinden achter de schermen plaats in bijvoorbeeld kantoorprogramma's, die context kunnen waarnemen in documenten, e-mails, spreadsheets en diapresentaties. Tegen deze achtergrond kunnen de programma's bekwame grammaticahulp bieden of automatisch aanbieden om gebeurtenissen in de agenda van een werknemer aan te maken wanneer hij of zij via e-mail specifieke vergadertijden voorstelt.

AI in de industrie

Fascinerender en duidelijker zijn de voordelen van productieomgevingen waar AI een belangrijke bijdrage kan leveren aan de opleiding en het dagelijkse werk. Met een augmented reality-bril kan de persoon die de bril draagt een virtuele laag van fysieke objecten in het gezichtsveld zien. In combinatie met AI kan de bril de virtuele beelden aanpassen als de fysieke objecten worden gedraaid en geroteerd. De werknemer met de bril op kan zo met de virtuele instructies zien hoe bijvoorbeeld twee onderdelen in elkaar moeten worden gezet. Je kan het vergelijken met een papieren handleiding voor het in elkaar zetten van een kast die je nu niet meer nodig hebt. In plaats daarvan krijg je via een virtuele instructie te zien hoe alle onderdelen in elkaar passen totdat je de hele kast in elkaar hebt gezet.

AI in de landbouw

Het laatste gebied dat ik wil aanhalen is de landbouw. Daar gebruiken ze AI onder meer om grote hoeveelheden gegevens te analyseren, over alles van bodemgesteldheid tot slijtage van machines. Ze kunnen zo zien wanneer het optimaal is om mest of water te geven of wanneer het tijd is voor een onderhoud van hun machines. Dankzij deze inzichten kunnen landbouwers de hoeveelheid gewassen optimaliseren zonder de bodem te veel te kwellen. Op dezelfde manier kan technologie helpen bij het identificeren van ziekten in een grotere veestapel op basis van videobeeldanalyses.

Natuurlijk blijven de mogelijkheden niet beperkt tot deze drie sectoren. In plaats daarvan dienen ze als drie duidelijke voorbeelden van het potentieel en de diversiteit van de toepassingen die de technologie biedt.

Vandaag is de economische drempel laag genoeg, zodat zelfs kleinere organisaties in bijna alle sectoren voordeel kunnen halen uit de technologie. Het komt er gewoon op aan je er in te storten en je er van bewust te zijn dat je nieuwe digitale medewerker wel eens collega van het jaar zou kunnen worden.

Show More
Back to top button