Ricoh brengt een software op de markt voor het mobiele verkooppersoneel

Voor zijn evenement dat ieder jaar wordt georganiseerd in de Salons de Romree (Grimbergen), koos Ricoh België als thema de “Core”, acroniem voor “Count on Ricoh Experience”. De boodschap voor de klanten is de volgende: “houd u bezig met uw core business en wij zorgen voor de rest.”

post-image-3

“De rest”, op 3 jaar tijd en na verschillende fusies, is van de eenvoudige verkoop van hardware uitgegroeid tot het volledig documentbeheer. Een beetje zoals Xerox en ook Lexmark. 

Ricoh neemt de ondersteuning, het onderhoud van de parken, de services, maar ook de soft- en hardware voor zijn rekening. Op dinsdag 16 oktober kon men in de salons de Romree kennismaken met een huuraanbod op korte termijn (in geval van een ongeluk of tijdens de organisatie van een tijdelijk evenement), de veiligheid van de toegang, de opleiding, maar ook de IT-services die de verkoop van computers en de installatie van het netwerk omvatten. En dit tot de verwerking van de facturen. Bij het publiek waren veel klanten, maar ook dealers die de kans krijgen om alle voorgestelde diensten te commercialiseren. De zwaarste machines, die in de kantoren in Diegem waren gebleven, waren permanent te bezoeken dankzij de erg opvallende Amerikaanse limousines. 

De scoop van de dag was de commercialisering door Ricoh (en zijn kanaal) van een iPad-toepassing bestemd voor mobiele verkopers. De toepassing iMobility, al drie maanden lang gebruikt door de interne teams, zal voortaan worden aangeboden in de vorm van een maandelijks abonnement voor alle bedrijven die hun commerciële medewerkers de baan op sturen. 

De app, die Eric Gryson, CEO van Ricoh Belux, beschrijft als een “geografische kalender”, toont op een kaart waar alle klanten en prospecten zijn gevestigd in de regio waarin de verkoper zich verplaatst. Een eenvoudige klik toont de gegevens van de klant. Zo wordt het mogelijk, als je klaar bent met een afspraak, om een tussenstop te maken bij een prospect die zich op de weg naar je volgende afspraak bevindt.  Of om te profiteren van een geannuleerde afspraak om je tijd te laten renderen door niet-geplande bezoeken in de buurt toe te voegen. Alle nodige documenten (catalogus, contracten, marketingmateriaal…) zijn op het systeem aangebracht, klaar om ter plaatse te worden geprint of naar het mailadres van de klant te worden gestuurd. Indien er een akkoord is, kan een digitaal contract worden getekend op het scherm van de iPad vooraleer het niet-veranderbaar wordt gemaakt. Het kan ook in reële tijd worden geprint in de vorm van een beveiligde PDF. Op de documenten na, bevindt alles zich in de cloud. De app wordt op de markt gebracht in de modus “pay as you use”. 

Toen hij werd ondervraagd over de evolutie van het verkoopmodel van Ricoh, verzekerde Eric Gryson dat het gemengde model (direct-indirect) niet is gewijzigd door de evolutie van het bedrijf en dat, op de hardware na (met inbegrip van de projectors), de dealers een brede waaier tools en diensten kunnen verkopen. Ricoh zet ook de verkoop van bepaalde producten van andere merken stop. Alle printers zijn nu eigen producten.

Show More
Back to top button