De m-commerce blijft ondermaats in België

93% van de Belgische winkels beschikt niet over een mobiele site... Een situatie die op zijn minst paradoxaal is op een tijdstip waarop het mobiele toestel een van de belangrijkste informatiebronnen voor de gebruiker is.

post-image-3


Volgens een onderzoek, uitgevoerd door het bedrijf Mobilosoft (specialist in het maken en beheren van mobiele sites) heeft de overgrote meerderheid van de Belgische spelers uit de sector van de grote distributie geen site die voor de mobiele telefoon ontworpen werd. Deze situatie kan als "uitzonderlijk" beschouwd worden in een context waar het mobiele een van de belangrijkste informatiebronnen wordt voor de gebruiker (24% penetratie in België).

Bij de activiteitensectoren die Mobilosoft bestudeerde, behoren het hotelwezen (40% van de bedrijven heeft een mobiele site), boten (33%), auto`s (33%) en restaurants (33%) tot de beste leerlingen.

De sectoren die het minst goed scoren daarentegen zijn de verkoop van schoenen (5%), mode (4%) en supermarkten (2%).

Volgens Georges-Alexandre Hanin, oprichter van Mobilosoft, "heeft amper 7% van de Belgische ketens een site die specifiek ontworpen werd voor raadpleging vanop de smartphone". Terwijl in andere sectoren zoals telefonie of kinderartikelen geen enkel bedrijf zijn site geoptimaliseerd heeft voor mobiele terminals.

Met tot gevolg dat, bij gebrek aan een mobiele site, 17% van de websites onleesbaar is op een iPhone of iPad, omdat daar gebruik gemaakt wordt van de Flash technologie. En wanneer zij al bestaan, dan doen de mobiele sites van de Belgische winkels er gemiddeld 23,6 seconden over om te laden op een 2G netwerk, 5 seconden bij een 3G verbinding. "Over het algemeen beschouwt men 5 seconden als de maximumduur dat een gebruiker kan wachten, vooraleer hij de verbinding met de site verbreekt", aldus Georges-Alexandre Hanin.

Een zelfde vaststelling wanneer men de inhoud en de functies van de geanalyseerde sites bekijkt: de cataloog (aanwezig op 74% van de mobiele sites) en de ligging van de dichtstbijzijnde winkel (69%) staan bovenaan, promoties en kortingen (18%) zijn niet vaak aanwezig!

Een gemiste kans voor de winkels, vermits kortingsbonnen erg gegeerd zijn door de Belgen, en een uitstekend middel zijn om de klant te lokken.

Volgens Mobilosoft laten de Belgische kleinhandelaars dus een serieuze kans liggen om nieuwe klanten te werven. Vooral omdat er alleen al in het jaar 2011 in België 1,2 miljoen smartphones verkocht zijn (bron: Gfk), en er voor dit jaar een stijging van de verkoop met 35% verwacht wordt.

Een kwestie van tijd dus...

Show More
Back to top button