Westcoast Belux: de terugkeer van Dmax?

De titel is niet echt provocerend. Want niet alleen zijn de Belgische bazen van de nieuwe verdeler anciens van bij Dmax (toen gekocht door Copaco), ook de filosofie is identiek: een distributie gefocust op een beperkt aantal merken, met een team dat groot genoeg is om het contact met zijn channel te onderhouden. Een gesprek met Régis Vermeire, de onafscheidbare partner van Dany Mestdag, CEO van het nieuwe bedrijf.

post-image-3

Het gaat allemaal erg snel: sinds 15 mei jongstleden heeft Westcoast-Europea het tweede deel van zijn naam laten vallen. Hans Ongena, oprichter van Europea, zal het gamma vrijetijdsproducten Q-media onder zijn vleugels nemen,  specifiek voor Westcoast.

Naar eigen zeggen is het de bedoeling van de nieuwe verdeler om een compleet maar beperkt gamma producten aan te bieden. Het Britse bedrijf realiseert momenteel een omzet van 1,3 miljard met 20 merken, en het Belgische filiaal zal dezelfde weg volgen. "Dany en ik wilden altijd, ook in de tijd van Dmax en Copaco België, oplossingen aan onze resellers kunnen aanbieden, zonder daarom alles te voeren wat de markt te bieden heeft". Westcoast vertegenwoordigt momenteel MSI, maar daar komt ASUS bij, dat in ons land minder vertegenwoordigd is vergeleken met het marktaandeel in de andere regio`s. Daar zou een derde pc-merk bij kunnen komen, maar meer niet. De nieuwe verdeler vertegenwoordigt ook Toshiba, maar verkoopt de notebooks enkel aan de Europea klanten (business development). "Wij hebben ook het recht om Toshiba tablets te verkopen, voegt Régis Vermeire eraan toe, die erkent dat deze markt nog niet erg actief is. "Toshiba doet het echter heel goed op vlak van harde schijven. Bij de drie fabrikanten van harde schijven (Toshiba, Seagate en Western Digital) is Toshiba vooral gekend voor zijn 2,5 inch units, maar het is steeds meer aanwezig met zijn 3,5 inch".

Deze segmentatie is ook te vinden in de andere categorieën die WestCoast aanbiedt: Philips voor het mid en high end gamma, LG voor  de low end, en Lenovo voor gespecialiseerde schermen.

Westcoast België vrij in zijn keuze

Nog iets origineel: het Belgische filiaal is erg onafhankelijk van de productportefeuille van het moederbedrijf. "Wij hebben 4 of 5 merken gemeenschappelijk, legt Régis Vermeire uit, maar de andere worden bepaald door de Belgische markt. Dat is waarom wij met Asus beginnen, dat al twee verdelers heeft, maar waarvoor er nog veel marktaandeel te halen valt". Wat doet denken aan wat Dmax in zijn tijd bijvoorbeeld met het merk Acer gedaan had.

Het verschil met de andere verdelers zal niet liggen in de grootte van de marge, geeft Régis Vermeire toe, maar in alternatieve producten. Een voorbeeld is Gear 4, concurrent van Logitech. Westcoast België zal ook van start gaan met Kingston, dat een betere positie zou willen in de retail. In de cataloog ook de nieuwste tablets van Archos (waarvan er zopas 2.000 nieuwe Childpads geleverd werden), GData voor beveiliging, en het merk van de verdeler Q-Media (navigatie, MP3, monitors, tv`s, plasmaschermen, pc). Tot de verdeelde merken behoren ook het NAS aanbod van Synology: een wit product voor de B2C en KMO markt, en zwarte kasten voor de B2B. De witte NAS producten zouden dan in bundel verkocht worden met de tv`s.

 
800 resellers per maand contacteren

Om een permanent contact met de resellers te garanderen, heeft de in Lint gevestigde verdeler 7 vertegenwoordigers in dienst genomen van wie het de taak is om elke dag 4 à 5 klanten te bezoeken. "Daarmee kan men elke maand 700 tot 800 klanten persoonlijk ontmoeten".

Het profiel van WestCoast is ook iets dat in de smaak valt bij fabrikanten die op zoek zijn naar een team dat hen bekender kan maken. Het moeilijkste moet echter nog komen. Het eerste trimester heeft gediend om de nieuwe entiteit te installeren, doch 2012 zou niet volstaan om het omzetcijfer van 65 miljoen te bereiken dat verleden jaar gerealiseerd werd door Europea Trade, nu opgenomen in de groep. De reden hiervoor is dat de Trading activiteit beperkt wordt, om vooral aan distributie te doen. "Europea was erg op de retailer gericht, terwijl wij ook open staan voor aankoopgroepen en zelfstandigen. Het is dus onze taak om aan de retail onze nieuwe strategie uit te leggen en dan de buying groups en de zelfstandigen te contacteren, of het nu specialisten zijn of B2C gericht".

Westcoast zegt dat het niet te lijden heeft van de ontwikkeling van de online handel. "Groupon en anderen zijn al klanten en men ziet dat een bedrijf zoals Coolblue een gelijklopende groei kent van haar online en fysieke winkels". "En in België is er nog een flink marktaandeel te veroveren".

Show More
Back to top button