IT-partners: echte katalysatoren voor de adoptie van generatieve AI

8 van de 10 bedrijfsleiders zien samenwerking met technologiepartners als een katalysator voor de adoptie van generatieve AI. Het verhogen van de productiviteit is de belangrijkste doelstelling voor software- en applicatieontwikkeling, volgens een onderzoek van Forrester Consulting.

post-image-3
Maar liefst 8 van de 10 bedrijfsleiders zien samenwerking met technologiepartners als een facilitator voor de adoptie van generatieve AI op schaal, zo blijkt uit een onderzoek van Forrester Consulting, in opdracht van NTT Data, waarin de belangrijkste factoren voor de toepassing van generatieve kunstmatige intelligentie in het bedrijfsleven worden geanalyseerd. 

Volgens het onderzoek, waarbij 248 software- en applicatieontwikkelaars en managers over de hele wereld werden ondervraagd, bevestigen de resultaten de groeiende interesse in generatieve AI onder bedrijven. 
Meer specifiek zei 96% van de respondenten dat hun bedrijf stappen onderneemt om het vermogen om generatieve AI toe te passen en te gebruiken te verbeteren. Meer dan de helft van de ondervraagden (55%) zegt echter ook dat hun bedrijf nog steeds niet over voldoende IT-capaciteit beschikt om het gebruik van generatieve AI in het hele bedrijf te ondersteunen en te ontwikkelen.
 
Daarom is 80% van hen ervan overtuigd dat het aangaan van samenwerkingsverbanden met externe dienstverleners hun bedrijf kan helpen succesvoller te zijn bij de ontwikkeling van generatieve AI. Volgens de resultaten van het onderzoek levert deze samenwerking een belangrijke bijdrage aan het behalen van de strategische doelstellingen van bedrijven. 
Tot de belangrijkste doelstellingen volgens de respondenten behoren het versnellen van de time-to-market (61%) en het verhogen van de productiviteit van softwareleveringen (59%).
 
Gebrek aan training, de belangrijkste uitdaging voor de adoptie van generatieve AI

Het onderzoek belicht ook bepaalde uitdagingen die gepaard gaan met de adoptie van generatieve AI. Meer dan de helft van de ondervraagden wees een gebrek aan bandbreedte en schaalbaarheid (55%) en adequate training (51%) aan als de belangrijkste obstakels die hun bedrijven ervan weerhouden om dit type technologie toe te passen op software- en applicatieontwikkeling.

Daarnaast gaf 60% van de ondervraagden aan dat ze het tempo van de veranderingen die nodig zijn om generatieve AI toe te passen niet konden bijhouden. Het gebrek aan flexibiliteit en aanpassingsvermogen in de hele onderneming kan leiden tot een vertraging van vitale strategische initiatieven, zoals het verbeteren van de gebruikerservaring, het verhogen van de omzet en het stimuleren van de productiviteit.
 
"Generatieve AI positioneert zichzelf als een belangrijk hulpmiddel voor bedrijven op vele niveaus. De implementatie ervan is echter niet zonder uitdagingen en het is essentieel voor organisaties om de ondersteuning van deskundige partners te hebben bij deze noodzakelijke overgang naar opkomende technologieën op een wendbare, efficiënte en veilige manier. Bij NTT Data zijn we vastbesloten om deze transformatie te leiden en onze klanten te ondersteunen bij de effectieve integratie van AI," concludeert David Pereira, Head of Data & Intelligence bij NTT Data.
 
 
Show More
Back to top button